29/35
  • Pages
  • Editions
01 Cover jaarverslag
02 Inhoud Jaarverslag 2021
03 Voorwoord
04 1. Wie zijn we
05 2. Onze prestaties
06 2.1 Betaalbaarheid
07 2.2 Beschikbaarheid
08 2.3 Duurzaamheid
09 2.4 Zorgzaamheid
10 2.5 Leefbaarheid
11 2.6 Betrokkenheid
12 2.7 Aanwezigheid
13 2.8 Slagvaardigheid
14 2.9 Dienstverleing en tevredenheid
15 3. Eigen organisatie
16 3.1 Organisatieontwikkeling
17 3.2 Integriteit
18 3.3 Doorontwikkeling en Toekomstbestendigheid
19 4. Financiële continuïteit
20 4.1 Inleiding
21 4.4 Financieel resultaat
22 4.5 Waardering bezit
23 4.7 Kasstromen en financiering
24 5. Goed bestuur inleiding
25 5. Goed bestuur
26 5.1 Omgaan met risico's
27 5.2 Risicoparagraaf
28 5.3 Permanente educatie
29 5.5 Functioneren accountant
30 6. Verantwoording Raad van Commissarissen
31 6. Interview Karin Doms
32 6.1 Rol RvC
33 6.2 Samenstelling RvC
34 6.3 Bij deze zaken is de RvC betrokken
35 Contact

5.4 Functioneren accountant

De RvC benoemt de accountant, stelt het honorarium vast en ziet toe op de controlewerkzaamheden. Dat is sinds 2014 EY. Jaarlijks evalueren de RvC, het bestuur, de bestuurscontroller en het management de werkzaamheden van de accountant. Vanaf 2021 is TBV Wonen een organisatie van openbaar belang, waardoor strengere eisen gelden voor de gunning van de accountantsopdracht.

5.5 Interimcontrole

De accountant voert jaarlijks in het vierde kwartaal een interimcontrole uit en rapporteert hierover aan het bestuur en de RvC via de managementletter. Daarin staan de bevindingen op het gebied van de administratieve organisatie en interne beheersing.

5.6 Visitatie

Op grond van de Woningwet is elke toegelaten instelling verplicht om elke vier jaar een visitatie te laten uitvoeren. TBV Wonen is in 2021 voor de vierde keer gevisiteerd. De visitatie is uitgevoerd door het bureau Ecorys. De visitatiecommissie geeft TBV Wonen voor het thema Presteren naar Opgaven en Ambitie een rapportcijfer van 7,5, voor Presteren naar Vermogen 8,0, voor Governance van Maatschappelijk Presteren 7,3 en Presteren volgens Belanghebbenden een 7,8. De resultaten zijn gepubliceerd op de website.

5.7 Bestuursbesluiten

De directeur-bestuurder is belast met het besturen van de onderneming in de zin der wet. Het bestuur zorgt ervoor dat de onderneming kan handelen volgens de principes van goed ondernemingsbestuur. Tweewekelijks vergadert het MT om diverse onderwerpen en beleidsmatige ontwikkelingen te bespreken. In 2021 was er daarnaast een breder wekelijks overleg om operationele zaken te bespreken, waaronder hoe als organisatie om te gaan met de coronasituatie. Omdat TBV Wonen één bestuurder heeft, worden bestuursbesluiten altijd genomen in aanwezigheid van de MT-leden. Specifieke bestuursbesluiten hebben vooraf goedkeuring nodig van de RvC.

5.8 Onbetaalde nevenfuncties van de directeur-bestuurder

De heer P.P.A. Kouijzer trad per 1 maart 2019 in functie als directeur-bestuurder van TBV Wonen. Uit hoofde van zijn functie is hij ook lid van het bestuur van TBV Holding BV; TBV Triborgh Bouwontwikkeling, BV; Triborgh Bouwontwikkeling VOF; Triborgh Koolhoven BV, bestuurder van Gezamenlijke Participatie Triborgh B.V. en bestuurder van de MOM (Maatschappelijke Ontwikkelings Maatschappij).

www.tbvwonen.nl