3.1 Organisatie-ontwikkeling (leren & verbeteren)
Onze collega's: onze trots
Ook 2021 stond voornamelijk in het teken van corona. De flexibiliteit waar we in 2020 zo om geprezen zijn, toonden onze collega’s in 2021 ook. De afdeling HRM heeft de corona-coördinatie en de interne communicatie vormgegeven. De organisatie beschikte daardoor steeds over actuele informatie. In de begroting voor 2021 waren 8 nieuwe vacatures opgenomen. Een aantal collega’s heeft zich verder kunnen ontwikkelen en daardoor stroomden 9 collega’s binnen de organisatie door. In totaal vulden we, mede door de doorstroom en extra uitbreiding, 30 vacatures in. Voor het onderhoudsbedrijf hebben we medio 2021 een ontwikkeling ingezet naar een nieuwe vorm van samenwerking. De verplichte Strategische Personeelsplanning (SPP) kreeg een vervolg in de formatie-uitbreiding in de begroting 2021 e.v., persoonlijke ontwikkeltrajecten en uitvoering van de leerplanner. Er zijn ook nieuwe regelingen ontwikkeld, waaronder de HRM-gesprekscyclus, introductie nieuwe medewerker, werving & selectie en BHV. Eind 2021 zijn de resultaten van het RI&E-onderzoek en de Psycho Sociale Arbeidsbelasting (PSA) met de OR besproken.
Leren en verbeteren De vertraging die de leerplanner in 2020 opliep is in 2021 ingehaald. Daar bovenop hebben we, ook om uitval te voorkomen, meerdere collega's laten ondersteunen met coaching en begeleiding. Als gevolg van de SPP ontvingen we een bovengemiddeld aantal opleidingsaanvragen. Hybride werken heeft een vaste plek gekregen in onze dagelijkse bedrijfsvoering. Onze collega’s van automatisering hebben ons met workshops daarbij goed ondersteund. Dat alles heeft geleid tot een overschrijding van het opleidingsbudget. Besturing In 2021 bestond het Managementteam van TBV Wonen uit:
- De heer ir. drs. P.P.A. Kouijzer, directeur-bestuurder
- De heer drs. L.T.A.M. Cleijne, manager Bedrijfsvoering tot 1 november 2021
- De heer drs. F.H.J. Hensgens RA, manager Bedrijfsvoering vanaf 1 november 2021
- Mevrouw J.E.A.M. Scheffers, manager Woonservice
- De heer ir. F.J.J. Metsemakers, manager Vastgoedservice
- De heer drs. S.D.F. Putters, manager Omgeving & Sturing tot 1 juni 2021
Ondernemingsraad Sinds 30 maart 2021 is er een nieuwe Ondernemingsraad.:
- Mevrouw Christa Berndt, voorzitter OR (Woonservice)
- De heer Joris van de Pol, secretaris OR (AIR)
- De heer Stefan Wiljouw, OR-lid (Woonservice) tot 1 juli 2021
- Mevrouw Hedwig Schellekens (Bedrijfsvoering) vanaf 1 november 2021
- Mevrouw Mariëlle van den Broek, OR-lid (Woonservice)
- De heer Mathijs Metsaars, OR-lid (Onderhoudsdienst)
- De heer Berny de Bruijn, OR-lid (Onderhoudsdienst)
- Mevrouw Caroline Doggen, vice-voorzitter OR (O&S)
De OR, een diverse groep medewerkers uit verschillende afdelingen, heeft inhoudelijk meerdere onderwerpen besproken en adviezen uitgebracht. Zo is onder andere een aantal nieuwe HR-regelingen besproken met de directeur-bestuurder. Visie op de huisvesting van ons kantoor Er waren verschillende redenen om de huisvesting van ons kantoor kritisch te bekijken: de organisatieverandering (okt 2018); de Fusie met Woonstichting 't Heem (juli 2019); andere manieren van (samen)werken én andere dienstverlening aan onze klant (nabijheid). De huisvestingsvisie die in 2020 is vastgesteld, is in 2021 uitgewerkt in een ontwerp. Daarbij is besloten om de locatie Spoorlaan 430 te behouden als (hoofd)kantoor van TBV Wonen en Spoorlaan 426 en 428 af te stoten. Eind 2021 is het investeringsbesluit genomen.