2.1 Betaalbaarheid
Als sociaal huisvester willen we onze bewoners, nu en in de toekomst, voorzien van een betaalbare woning. Ook de woonlasten willen we betaalbaar houden. Zodra we betalingsproblemen signaleren, gaan we proactief het gesprek aan. We zoeken samen met de bewoner naar een oplossing en waar mogelijk passen we maatwerk toe om wonen betaalbaar te houden.
"Als het inkomen van onze bewoners tijdelijk terugvalt, hebben we mogelijkheden voor maatwerk."
Huurbeleid Betaalbaarheid is verankerd in ons huurbeleid. Uit onderzoek blijkt dat onze bewoners een groot percentage van hun inkomen kwijt zijn aan huurlasten. Ons uitgangspunt is om in deze beleidsperiode alleen te verhogen om de inflatie op te vangen. Huurverhoging Normaal gesproken verhogen we elk jaar de huren van ons bezit volgens de richtlijnen uit het sociaal huurakkoord en de huursom-benadering. In februari 2021 is de motie Beckerman aangenomen door de Tweede Kamer. Minister Ollongren heeft de motie uitgevoerd door het maximale huurverhogingspercentage voor de gereguleerde huursector, ook voor kamers, op 0% te zetten. TBV Wonen heeft daarop haar huren voor het DAEB-segment bevroren en de Inkomens Afhankelijke Huurverhoging (IAH) ook niet toegepast. De huurbevriezing geldt ook voor onze studentenvoorraad, parkeerplaatsen en garages. Voor de vrije sector geldt dat de huren de komende jaren alleen met inflatie + 1% verhoogd worden. In 2021 was een huurverhoging van 2,4% toegestaan. TBV Wonen heeft ervoor gekozen om de huren voor deze bewoners enkel met inflatie, 1,4%, te verhogen. Maatwerk Als het inkomen van onze bewoners tijdelijk terugvalt bieden we maatwerk. Ons incassobeleid is sociaal en actief. Zo zorgen we ervoor dat beginnende betalingsproblemen zich niet opstapelen. We kijken steeds naar de specifieke situatie van de bewoner, wijzen op regelingen en bieden maatwerkoplossingen. Maatwerkregelingen
- Woonlastencompensatie Een Tilburgse regeling voor bewoners met te hoge woonlasten.
- Eenmalige huurverlaging Voor huishoudens met een inkomen onder de inkomensgrenzen voor passend toewijzen én een huurprijs boven de voor hen geldende aftoppingsgrens.
- Maatwerk bij niet-DAEB Voor bewoners met een in verhouding laag inkomen ten opzichte van de woonlasten.
Passend toewijzen Sinds 1 januari 2016 moeten woningcorporaties ‘passend’ huisvesten. Dat betekent dat we aan minimaal 95% van de huishoudens met een inkomen tot aan de inkomensgrens voor de huurtoeslag alleen een woning mogen toewijzen met een huur op of onder de aftoppingsgrenzen. De overige 5% kunnen we gebruiken voor maatwerk. TBV Wonen heeft ruim 99% van deze DAEB-woningen passend toegewezen. Staatssteunregeling De 80-10-10 regeling is een landelijke toewijzingsregel die voorschrijft dat woningcorporaties minimaal 80% van hun vrijkomende sociale woningvoorraad moeten verhuren aan de sociale doelgroep, huishoudens met een gezamenlijk jaarinkomen tot € 40.024. 10% kunnen ze toewijzen aan huishoudens met een inkomen tussen € 40.024 en € 44.655 en 10% aan huurders met een hoger inkomen. Bij de laatste categorie krijgen huishoudens met problemen op het gebied van gezondheid, veiligheid, sociale factoren, overmacht of calamiteiten voorrang. Sociaal Verantwoord Incasseren In 2018 introduceerden we Sociaal Verantwoord Incasseren. Dat hebben we in 2021 verder uitgerold. In ons nieuwe incassobeleid maken we meer contact, geven we betere informatie en maken we duurzame afspraken. Het doel is om betalingsproblemen in een vroeg stadium aan te pakken. Als de huur niet op de 1e van de maand ontvangen is, bellen we al rond de 3e van de maand om een betalingsregeling te treffen. Is de situatie problematisch, dan zoeken we samen naar een passende oplossing, bijvoorbeeld met een doorverwijzing naar Bureau Schuldhulpverlening. We geloven in de kracht van dit sociale incassobeleid. Het aantal ontruimingen en huurachterstanden is sterk gedaald.
Onder het motto 'Als huur betalen lastig wordt, zijn wij er om te helpen', maakten we het volgende filmpje: