5.1 Omgaan met risico’s

Woningcorporaties hebben over het algemeen te maken met grote risico’s. Het bestuur is verantwoordelijk voor goede risicobeheersing en de RvC houdt hierop toezicht. Risicomanagement maakt bij TBV Wonen een vast onderdeel uit van de jaarlijkse planning- en controlcyclus. Het is onlosmakelijk verbonden met onze lange termijndoelstellingen, maakt onderdeel uit van de besluitvorming en is geïntegreerd in de bedrijfsprocessen. Omdat voorkomen beter is dan genezen, willen we vooraf de risico’s inzichtelijk hebben en passende beheermaatregelen treffen. TBV Wonen heeft een sterk risicomijdende houding. We beperken ons tot risico’s die passend zijn bij onze doelstellingen.

Risicobeleid Jaarlijks beoordeelt het MT, aangevuld met de bestuurscontroller, integraal de belangrijkste risico’s op operationeel, tactisch, strategisch en financieel gebied. Zij bepalen of de bestaande risicostrategieën met bijbehorende beheermaatregelen nog voldoende zijn of dat ze moeten worden aangepast. Het streven is om continu te voldoen aan veranderende wetgeving en de principes van de Governancecode. Risicobereidheid In de ontwikkeling van beleid voor risicobereidheid hebben we in 2020 beleid, risico’s en prestaties meer verbonden. Voor de risicobereidheid gaan we uit van risicobewust handelen (cultuuraspect) en beleidsrealisme. Om inzicht te krijgen in de risico’s en de risicobereidheid vullen we jaarlijks een risicomanagementmodel in. Risicomanagementmodel Risicomanagement is een noodzakelijk proces bij het signaleren van bedreigingen, onzekerheden en kansen tussen de uitgangspositie en de toekomstige ambitie. De organisatie van het risicomanagement is gebaseerd op het ‘Three lines model’: de interne beheersmaatregelen zijn zoveel mogelijk in de eerste lijn geborgd. We maken gebruik van een risicomanagementmodel waarmee we de risico’s identificeren, analyseren en beoordelen. Afhankelijk van de impact en gevolgen van risico’s stellen we risicostrategieën vast en nemen passende beheermaatregelen. We monitoren deze risico’s continu. De bestuurscontroller neemt de belangrijkste onderwerpen op in het interne controle- en auditplan dat in november met de RvC besproken is.

Risicobeoordeling In 2020 zijn er de nodige externe en interne ontwikkelingen geweest in de omgeving van en bij TBV Wonen, met invloed op de ontwikkeling van risicomanagement en de risico’s: • Doorontwikkeling organisatie TBV Wonen 2.0, • Integratie na de fusie met Woonstichting ’t Heem in 2019, • Nieuw ondernemingsplan 2020-2023, • Corona-pandemie. In risicosessies met het MT en de RvC is de top 9 van strategische risico’s bepaald. Onderstaand zijn deze risico’s in volgorde van belangrijkheid weergegeven.

In het verslagjaar hebben zich geen grote risico’s voorgedaan die een materiële impact op de organisatie of op de bedrijfsvoering hadden.