3.1 Organisatieontwikkeling (leren & verbeteren)

Onze collega's: ons kapitaal

2020 heeft aangetoond dat ons grootste kapitaal onze collega’s zijn. Vanaf het begin van de onrust over corona is de veiligheid van onze collega’s en die van onze bewoners leidend geweest. Met name bij de onderhoudsdienst waar de medewerkers zijn voorzien van een ‘coronabox’, maar ook in de aanpassing van het Verhuur- en Mutatieproces. Om onze collega’s te ondersteunen hebben we een aantal regelingen ingesteld zoals de vitaliteitsregeling.

De regeling vertrouwenspersoon is goedgekeurd en de vertrouwenspersonen zijn aan de slag gegaan. De klokkenluidersregeling is aangepast aan de nieuwste inzichten en er is een start gemaakt met de workshops integriteit. Naast de noodzakelijke regelingen ten behoeve van veiligheid is ook een regeling opgesteld die het thuiswerken optimaal ondersteunt. In 2020 hebben we ook de wendbaarheid van onze organisatie ervaren. Die bleek wel uit de snelle omschakeling naar thuiswerken en online werken.

Leren en verbeteren We hebben een vernieuwde regeling opleiding en scholing ingevoerd. Verschillende scholingstrajecten zijn gestart, de wijkteams hebben trainingen gevolgd die hen verder gaan brengen in zelfsturende teams, de vertrouwenspersonen zijn geschoold, een groep collega’s is getraind in scrumsessies en meerdere individuele opleidingen zijn gestart en met succes afgerond. Van de collectieve opleidingen zijn de workshops in het gebruik van Teams en de vele workshops in het gebruik en de toepassing van Empire R19 wel doorgegaan. Veel andere niet. Een deel van de opleidingen ging door corona niet door. Doorstroming en ontwikkeling van medewerkers is een belangrijk thema voor TBV Wonen. Dat thema wordt zichtbaar in de interne doorstroming van collega’s naar andere functies. Daarin is 2020 een succesjaar te noemen. Besturing Op 31 december 2020 bestond het Managementteam van TBV Wonen uit: • De heer ir. drs. P.P.A. Kouijzer directeur-bestuurder • De heer drs. L.T.A.M. Cleijne manager Bedrijfsvoering • Mevrouw J.E.A.M. Scheffers, manager Woonservice • De heer ir. F.J.J. Metsemakers, manager Vastgoedservice • De heer drs. S.D.F.J. Putters, manager Omgeving & Sturing Ondernemingsraad Sinds 30 maart 2020 is er een nieuwe Ondernemingsraad (OR): • Mevrouw Christa Berndt, voorzitter OR (Woonservice), • De heer Joris van de Pol, secretaris OR (AIR), • De heer Stefan Wiljouw, OR-lid (Woonservice), • Mevrouw Marielle van den Broek, OR-lid (Woonservice), • De heer Mathijs Metsaars, OR-lid (Onderhoudsdienst), • De heer Berny de Bruijn, OR-lid (Onderhoudsdienst), • Mevrouw Caroline Doggen, vice-voorzitter OR (O&S). Sinds dit voorjaar heeft de OR inhoudelijk meerdere onderwerpen besproken, waaronder nieuwe HR-regelingen zoals de regeling voor thuiswerken en leasefietsen, en adviezen uitgebracht. Huisvestingsvisie, coronamaatregelen, instemmingsverzoek Klokkenluidersregeling en adviesaanvraag over dienst en service aan huurders in de kleine kernen zijn ook besproken. Visie op de huisvesting van ons kantoor Door verschillende ontwikkelingen hebben we onze huisvesting kritisch bekeken: de organisatieverandering (okt. 2018), de Fusie met Woonstichting 't Heem (juli 2019), andere manieren van (samen)werken én andere dienstverlening aan onze klant (nabijheid).In 2020 is de huisvestingsvisie vastgesteld. Daarbij is besloten om de locatie Spoorlaan 430 te behouden als (hoofd)kantoor van TBV Wonen, Spoorlaan 426 en 428 af te stoten en opdracht te geven om een ontwerp uit te werken voor het groot onderhoud en de uitbreiding van het kantoor. eergave van de fusieorganisatie TBV Wonen in 2019: