2.1 Betaalbaarheid

Als sociaal huisvester willen we onze bewoners, nu en in de toekomst, voorzien van betaalbare woningen. Ook de woonlasten willen we betaalbaar houden. Zodra we betalingsproblemen signaleren gaan we proactief het gesprek aan. We zoeken samen met de bewoner naar een oplossing en waar mogelijk passen we maatwerk toe om wonen betaalbaar te maken.

"Als het inkomen van onze bewoners tijdelijk terugvalt, hebben we mogelijkheden voor maatwerk."

Huurverhoging We verhoogden in 2020 de huren van onze zelfstandige sociale huurwoningen alleen met inflatie (2,6% voor 2020). Voor huishoudens met een inkomen boven € 43.574 hanteerden we daarnaast de wettelijk vastgestelde, maximale IAH van 6,6% (inflatie + 4%). Inkomsten buiten de huursom om investeren we in verduurzaming. Dat hebben we zo afgesproken met de gemeentes Tilburg en Haaren. Maatwerk Als het inkomen van onze bewoners tijdelijk terugvalt, hebben we mogelijkheden voor maatwerk. Ons incassobeleid is sociaal en actiegericht. Met die combinatie zorgen we ervoor dat beginnende betalingsproblemen zich niet opstapelen. We kijken dan naar de specifieke situatie van de bewoner, wijzen op regelingen en bieden maatwerkoplossingen. Maatwerkregelingen • Woonlastencompensatie. Een Tilburgse regeling voor bewoners met te hoge woonlasten. • Huurbevriezing. Voor: 1. Huishoudens met een kale huur boven de ‘aftoppingsgrens’ en een laag inkomen 2. Huishoudens met een kale huur boven de € 737,14 en een iets hoger inkomen. • Huurverlaging. Voor huishoudens met een rekenhuur boven € 737,14 en een laag inkomen. Individueel maatwerk en bijzondere maatregelen coronacrisis Bewoners met een rekenhuur van meer dan € 737,14 die door een inkomensdaling een inkomen tussen € 15.500 en de huurtoeslaggrens (€ 23.225/ € 31.550 in 2020) hadden, kwamen volgens het Sociaal Huurakkoord niet in aanmerking voor huurverlaging en hadden geen recht op huurtoeslag. Was het redelijk en aantoonbaar dat het huishoudinkomen niet meer stijgt, bijvoorbeeld bij AOW of blijvende arbeidsongeschiktheid, dan konden deze huurders contact met ons opnemen. Passend toewijzen Sinds 1 januari 2016 moeten woningcorporaties ‘passend’ huisvesten. Dat betekent dat we aan minimaal 95% van de huishoudens met een inkomen tot aan de inkomensgrens voor de huurtoeslag alleen een woning mogen toewijzen met een huur op of onder de aftoppingsgrenzen. De overige 5% (maximaal) kunnen we gebruiken voor maatwerk. TBV Wonen heeft ruim 99% van de DAEB-woningen passend toegewezen en voldoet hiermee aan de wetgeving. Sociaal Verantwoord Incasseren Het ‘Sociaal Verantwoord Incasseren’ hebben we in 2018 ingevoerd. We geven preventieve voorlichting en begeleiden en ondersteunen bij schulden. In 2020 hebben we dit vernieuwende incassobeleid verder uitgerold. Het doel is de betalingsproblematiek proactief op te pakken en oplopende schulden en huisuitzettingen te voorkomen. We nemen in een vroeg stadium contact op. Als de huur niet op de 1e van de maand ontvangen is, bellen we de huurder al rond de 3e van de maand. We stellen dan een betalingsregeling voor. Is de situatie problematisch, dan zoeken we samen naar een passende oplossing, bijvoorbeeld met een doorverwijzing naar Bureau Schuldhulpverlening.

Onder het motto 'Als huur betalen lastig wordt, zijn wij er om te helpen', maakten we het volgende filmpje: