2.3 Duurzaamheid

We staan als corporatie midden in de samenleving, een samenleving die op termijn (in 2050) vrijwel volledig duurzaam moet zijn. We willen graag bijdragen aan deze enorme opgave en kiezen daarbij voor een ‘no regret’-beleid; we passen alleen maatregelen en technieken toe die hun waarde hebben bewezen en die optimaal bijdragen aan onze duurzaamheids-doelstellingen.

Duurzaamheidsvisie In de duurzaamheidsvisie van TBV Wonen staat de betaalbaarheid van het wonen centraal. We onderscheiden 5 thema’s: 1. De bewoner Energetische maatregelen die vooral gericht zijn op woonlasten (betaalbaarheid), comfort en gebruiksgemak. 2. De energietransitie Voor het aardgasloos maken van onze woningen hebben we in 2020 vervolg gegeven aan de in 2019 ingeslagen weg met voldoende projectleiders (3 vast, 1 interim) en drie sociaal projectbegeleiders. Zij werken samen met de projectleider Energietransitie aan het behalen van deze maatregelen en afspraken: a. Gemiddeld label B in 2020 b. Aardgasloos op termijn c. Routekaart CO2-neutraal d. Duurzame energie-infrastructuur e. Zonnepanelen 3. Circulair bouwen We kiezen voor een volgende rol en we volgen de ontwikkelingen in de bouwsector en bij andere corporaties. In het nieuwe Convenant Wonen is opgenomen dat in 2021 een verkenning zal plaats vinden. 4. Klimaatadaptatie Ook bij dit onderwerp kiezen we ervoor volgend te zijn. In 2020 heeft de gemeente een eerste aanzet gemaakt met beleidsrichtlijnen. De corporaties willen graag met de gemeente praten over de prioriteiten van de gemeente en de rol die de corporaties kunnen vervullen. 5. Eigen organisatie In 2020 is de duurzaamheidsambitie van de eigen organisatie verder opgepakt door een interne werkgroep die het kantoorpand en het wagenpark onder de loep neemt. Er is onderzocht welke alternatieven er zijn voor elektrisch rijden en er zijn elektrische bedrijfsauto’s aangeschaft. Verder is een start gemaakt met De Groene Voorhoede, een groep medewerkers die interesse heeft in installaties en duurzaamheid en daarin opgeleid gaat worden.

KWH-score 8,1.

Kwaliteit We investeren voortdurend in zowel groot onderhoud als planmatig onderhoud om onze huurders een betaalbare en goede woning aan te kunnen bieden. Ook in 2020 hebben we dat ondanks corona gedaan, in overleg met bewoners-commissies, klankbordgroep en partners. Tijdens de huurperiode houden we het onderhoudsniveau op peil. Als er iets stuk gaat, vervangen of herstellen we het. De werkzaam-heden voeren we uit in overleg met de bewoner. In 2020 was daarin een forse afwijking door corona. Door de maatregelen hebben we onze dienstverlening moeten aanpassen. We ontvingen ook minder reparatieverzoeken; bewoners zaten niet op ons bezoek te wachten. Uitzondering zijn spoedeisende reparaties zoals lekkages, storingen of onderdelen die de veiligheid van mensen aangaat.

In de meting die KWH afgelopen jaar uitvoerde, waardeerden onze klanten het dagelijks onderhoud met een ruime voldoende: KWH-score 8,1. Kengetallen Onderhoud Onderstaand een overzicht van de onderhoudsuitgaven in 2020, afgezet tegen vorig verslagjaar.