2.6 Betrokkenheid

Als dienstverlenende en ondersteunende organisatie zoeken we proactief de verbinding met onze bewoners. We werken met hen samen, vooral door goed naar hen te luisteren. Als we weten wat bij onze bewoners speelt, kunnen we hen nog beter van dienst zijn en hen ook actief erbij betrekken. Zo wordt betrokkenheid wederzijds.

Sociale projectbegeleiding Bij betrokkenheid hoort ook dat we zoeken naar een passende oplossing voor bewoners van complexen waar groot onderhouds-, sloop-, nieuwbouw-, of duurzaamheidsprojecten worden uitgevoerd. Onze sociaal projectleiders begeleiden hen. Ze zijn regelmatig in complexen en buurten aanwezig, bieden daar een luisterend oor en hebben vooral een rol in de uitvoering en bij het procesmatige deel van de werkzaamheden. Projectgebonden participatie Nieuwbouw Het nieuwbouwproject Tobias Asserlaan is een bijzonder voorbeeld van bewonersbetrokkenheid. De bewoners zijn vanaf de tekentafel al betrokken geweest bij de realisatie van hun nieuwe appartement. De ideeën van bewoners zijn zoveel mogelijk meegenomen in het ontwerp. Groot onderhoud en herstructurering De Grote Eik: in samenwerking met KnaapenGroep is het contactloos renoveren uitgevonden waardoor we het onderhoud in coronatijd konden voort te zetten. Korvelplein: groot onderhoud gericht op wooncomfort en duurzame aanpassingen waarbij contactloos werd gerenoveerd. De Kwendelhof: de grote broer van De Grote Eik: 144 woningen met dezelfde missie. Om in de beperkende omstandigheden deze huishoudens te bereiken, is in december een film gemaakt. Wandelbos: project ‘Geef smaak aan de Kruidenbuurt’, een groot onderhoudsproject waarbij renovatie en duurzaamheid hand in hand gaan. Piusstraat: er is in het bijzonder aandacht geweest voor ouderen die vanwege de herstructurering moeten verhuizen. De sociaal projectbegeleiders zijn erin geslaagd ondanks corona en de beperkte persoonlijke contacten ruim 20 bewoners te herhuisvesten.

Belangenvertegenwoordiging van en door onze bewoners Onze bewoners, vertegenwoordigd door de huurderbelangenorganisaties, willen we aan de voorkant betrekken bij wat we doen zodat zij een stem krijgen in beleid en activiteit. We vinden participatie en zeggenschap belangrijk en hechten waarde aan een representatieve vertegenwoordiging van onze huurders.

Overleg met HBO TBV Wonen Tilburg Stad & HBO TBV Wonen – Kleine kernen Sinds de fusie in 2019 zijn twee huurderbelangenorganisaties actief die de belangen van huurders in wijken en dorpen vertegenwoordigen: HBO TBV Wonen - Tilburg Stad en HBO TBV Wonen - Kleine kernen. TBV Wonen en de beide HBO’s hebben in 2020 vier keer met elkaar overlegd over deze onderwerpen: • Ondernemingsplan (11 februari), • Voorstel huurverhoging en maatwerk huurverlaging (30 maart, schriftelijk), • Woningruilbeleid (26 mei, schriftelijk), • Doorstromingsbeleid (24 september), • Jaarplan en (meerjaren)begroting 2021 (27 oktober), • Omgangscode herstructurering en groot onderhoud (27 oktober), • Portefeuillestrategie 2020-2030 (27 oktober). Participatiereis HBO’s Na de fusie was de doelstelling om te komen tot één gezamenlijke HBO. Dat is niet gelukt. De HBO’s verschillen te veel van mening. Het streven blijft om in de toekomst te komen tot één krachtige vertegenwoordiging van alle huurders van TBV Wonen.

Overleg met stakeholders We zijn voortdurend in contact met onze belanghebbenden: in de eerste plaats onze bewoners, maar ook collega’s en samenwerkingspartners. We betrekken hen op veel manieren, op verschillende niveaus en om veel redenen bij ons werk. We voerden periodiek overleg met de zorgpartijen die vastgoed van ons huren en met en voor wie we ontwikkelen. We stonden open voor initiatieven en zaten regelmatig om tafel in verschillende verbanden. Nieuwe omgangscode De bewonersorganisatie van TBV Wonen is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de nieuwe Omgangscode 2020-2025 die in 2020 geactualiseerd werd. De nieuwe Omgangscode Groot onderhoud en Renovatie sloten we op 15 december af met de beide HBO’s.