3.1 Organisatie-ontwikkeling (leren & verbeteren)
Onze collega's: onze trots
2022, het jaar van de versnipperde werkplekken door de verbouwing van ons kantoor. Als er ooit flexibiliteit gevraagd werd, was het nu wel. Hybride werken is intussen gewoongoed.
Het wekelijkse MT-plus overleg, waarin actuele zaken worden afgestemd, is structureel geworden.
In de begroting voor 2022 waren 13 nieuwe vacatures opgenomen. Vijf collega’s stroomden door binnen de organisatie. Mede door doorstroom en extra uitbreiding vulden we ongeveer 30 vacatures in.
De Strategische Personeelsplanning (SPP) werd in 2022 opnieuw voorbereid en samen met de ondernemingsraad uitgevoerd. Een belangrijke bron voor het voeren van het goede gesprek, waarin alle managers en medewerkers een workshop aangeboden hebben gekregen.
Ook zijn er in 2022 zijn nieuwe regelingen ontwikkeld, waaronder een nieuw Plan van Aanpak RI&E, arbobeleid, verzuimbeleid, agressieprotocol en hulpmiddelen. Er waren verschillende personeelswisselingen in de ondernemingsraad.
Leren en verbeteren De vertraging in de leerplanner (de basisopleiding per functie) is in 2022 volledig ingehaald. Als gevolg van de SPP ontvingen we meer opleidingsaanvragen en zijn we over het opleidingsbudget heen gegaan.
Om uitval te voorkomen hebben we meerdere collega's laten ondersteunen met coaching en begeleiding.
Boeien en binden De krappe arbeidsmarkt is voor ons aanleiding geweest nog creatiever en flexibeler om te gaan met de inzet van wervings- en selectie-instrumenten. We hebben meer kanalen gebruikt en we hebben we onze netwerken effectief ingezet. Mede daardoor is onze werving uitstekend verlopen. Dat is ook te danken aan het positieve imago dat TBV Wonen heeft.
Ook in 2022 hadden we te maken met een relatief hoog ziekteverzuim. De zorg voor onze medewerkers pakken we blijvend actief op. Zo is er in 2022 een overeenkomst gesloten met Traumaloket, een organisatie die onze medewerkers binnen 24 uur bijstaat bij (dreigende) uitval.
Besturing In 2022 bestond het Managementteam van TBV Wonen uit:
- Paul Kouijzer, directeur-bestuurder
- Frank Hensgens, manager Bedrijfsvoering
- Jolanda Scheffers, manager Woonservice
- Frank Metsemakers, manager Vastgoedservice
- Marion van Beurden, manager Omgeving & Sturing vanaf 1 maart 2022
Ondernemingsraad In 2022 hebben verschillende leden de OR verlaten, deels omdat ze uit dienst gingen, deels om persoonlijke redenen. Na een verkiezingstraject in juli 2022 bestond de OR in 2022 uit:
- Joris van de Pol, secretaris OR (AIR)
- Hedwig Schellekens (Bedrijfsvoering)
- Marielle van den Broek, OR-lid (Woonservice)
- Mathijs Metsaars, OR-lid (Onderhoudsdienst)
- Berny de Bruijn, OR-lid (Onderhoudsdienst)
- Roland van der Schoor, vice-voorzitter (Bedrijfsvoering)
Visie op de huisvesting van ons kantoor In juni 2022 is de verbouwing gestart. Die wordt in maart 2023 afgerond.